מידע לנבחנים - בחינת יע"ל בהמשך לבחינה הפסיכומטרית
מידע כללי
כל בעל תעודת זהות ישראלית או דרכון בר תוקף אשר נבחן בבחינה הפסיכומטרית בשפות שאינן עברית רשום אוטומטית לבחינת יע"ל שתיערך מייד לאחר הבחינה הפסיכומטרית. במקרה זה אין צורך בתשלום נוסף עבור בחינת יע"ל. כל שינוי מועד, שינוי מקום או ביטול הרשמה של הבחינה הפסיכומטרית ישפיע על הרישום לבחינת יע"ל שלאחריה.
יש להמתין 35 יום לפחות בין שתי היבחנויות בבחינות מיון בעברית (בין שתי היבחנויות ביעלנט, וכן בין היבחנות ביע"ל להיבחנות ביעלנט ולהיפך). נבחן שייבחן בתוך פחות מ־35 יום מאז היבחנותו הקודמת, בחינתו תיפסל וכספו לא יוחזר. מי שבחינתו נפסלה יצטרך להמתין 35 יום לפחות ממועד הבחינה שנפסלה לפני שייבחן שוב בבחינת מיון בעברית.
אין צורך להירשם למוסד לימודים כלשהו כדי להיבחן בבחינת יע”ל. ציוני הבחינה יועברו למוסדות הלימוד לפי בקשת הנבחן (כפי שיוסבר להלן).
מאל"ו שומר על זכותו לפעול בכל דרך שימצא לנכון במקרה שבו יתעורר חשד כי נבחן נרשם לבחינה שלא למטרתה או ממניעים זרים.
ההרשמה לבחינה אסורה למי שעושה כן במטרה לפגוע בזכויות היוצרים של מאל"ו, לרבות לצורכי העתקה של פריטי הבחינה, גילויים או העברתם, בין שלצורכי הדרכה והכנה לבחינה ובין שלכל מטרה אחרת.
ציוני הבחינה
ציוני בחינת יע"ל משמשים את מוסדות הלימוד לשיבוץ בקורסי הכנה בעברית או לקבלה ללימודים. מידע מפורט מופיע בידיעונים של מוסדות הלימוד ובאתרי האינטרנט שלהם.
בדרך כלל מוסדות הלימוד מתחשבים בציון הגבוה מקרב ציוני המועמד, אולם כדאי לוודא זאת במוסד המבוקש.
פרטים על הבחינה
מועדי הבחינה
בחינת יע”ל נערכת מייד לאחר הבחינה הפסיכומטרית המתקיימת בארבעה מועדים בשנה (חורף, אביב, קיץ וסתיו). מועדי הבחינה הפסיכומטרית מתפרסמים
באתר.
כדאי לוודא שמועד הבחינה הנבחר אינו מתנגש באירועים אחרים שאתם עתידים להשתתף בהם, כגון בחינות בגרות, נסיעה לחו"ל ושירות מילואים.
לידיעתכם: הציון בבחינה אינו מושפע מנוסח הבחינה, ממועד הבחינה או מקבוצת הנבחנים שנבחנה באותו מועד.
הציון בבחינה הוא בר־השוואה לציונים בכל המועדים, והנוסחים.
מקום הבחינה
הבחינה נערכת בכמה אזורים בארץ. בחינת יע"ל תיערך באותו מועד ובאותו מקום שבהם תיערך הבחינה הפסיכומטרית שנרשמתם אליה.
בחינת יע"ל נערכת גם במדינות אחדות בחו"ל, וזאת בכפוף למספר הנרשמים באותן מדינות. המעוניינים להיבחן בחו"ל יכולים לפנות ל
יחידה לבחינות חו"ל במאל"ו. בחו"ל לא נערכות בחינות בתנאים מותאמים.
תנאי הבחינה
בדרך כלל הבחינה נערכת באולמות ובתנאי ישיבה המקובלים באוניברסיטאות. מטבע הדברים האולמות שונים זה מזה בגודלם, בתנאי הישיבה בהם (למשל, כיסאות בעלי מסעד לכתיבה לעומת כיסאות ליד שולחנות) וכדומה. לא תוכלו לבחור את אולם הבחינה ואת תנאי הישיבה.
בעת הבחינה
אסור להשתמש במחשבונים (ובכלל זה שעוני מחשב), בשעונים (לרבות בשעוני עצר) המשמיעים קול, בטלפונים, במכשירי קשר, במחשבים ניידים ובמכשירים אלקטרוניים כלשהם, וכן במילונים, בספרים, בדפים, בסרגלים, במשטחי כתיבה, במעמדים מסוגים שונים ובכל חומר עזר אחר.
העישון אסור בכל אולמות הבחינה.
מידע לנבחנים - בחינת יע"ל בהמשך לבחינה הפסיכומטרית
בחינה בתנאים מותאמים
הנבחנים בתנאים מותאמים בשפה שאינה עברית לא יוכלו להיבחן בבחינת יע"ל באותו מועד שבו הם נבחנים בבחינה הפסיכומטרית. כל בחינה פסיכומטרית בתנאים מותאמים בשפה שאינה עברית מעניקה לנבחן את הזכות להיבחן בבחינת הידע בעברית יעלנט ללא תשלום באחד ממרכזי הבחינה של מאל"ו. לאחר הבחינה הפסיכומטרית בתנאים מותאמים יקבלו אותם נבחנים הודעה בכתב על הרשמתם לבחינת יעלנט. הנחיות על בחירת תאריך בחינה ומרכז בחינה, וכן על בקשת תנאים מותאמים, יפורטו בהודעה זו.
מידע נוסף
מוסדות הלימוד שיקבלו את ציוני הנבחנים שנרשמו אליהם יהיו רשאים לקבל גם מידע על התנאים שבהם נערכה בחינתם. בעצם הגשת בקשה לתנאים מותאמים הנבחנים מאשרים למאל"ו להעביר מידע כאמור.
דיווח הציונים
דיווח ציונים למוסדות הלימוד
ציוניכם יועברו בתוך 45 יום ממועד הבחינה לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, לאוניברסיטת בר-אילן, לאוניברסיטת חיפה, לאוניברסיטה העברית בירושלים, לאוניברסיטת תל אביב, לטכניון, לאוניברסיטת אריאל בשומרון, לאוניברסיטה הפתוחה וכן למוסדות הלימוד שסימנתם בטופס ההרשמה. רשימת כל המוסדות שאפשר להעביר אליהם ציונים מופיעה כאן. מאל"ו אינו מעביר את ציוני הבחינה למוסדות אחרים מלבד אלו שצויינו לעיל ואלו שסימנתם בטופס ההרשמה. כל המוסדות התחייבו להשתמש בציונים אך ורק לצורך קבלה ללימודים אצלם. מוסדות הלימוד משתמשים רק בציונים שמאל"ו מעביר להם במישרין, והמועמדים אינם יכולים להעביר אליהם את ציוניהם בעצמם.
דיווח ציונים לנבחנים
בתוך 45 יום ממועד הבחינה, סמוך למועד העברת הציונים למוסדות הלימוד, תוכלו לברר את ציוניכם באזור האישי באתר מאל"ו לפי פרטים אישיים מזהים: מספר תעודת זהות או דרכון זר (שבאמצעותו נרשמתם לבחינה) וסיסמתכם האישית. כמו כן יישלחו ציוניכם לכתובת הדואר האלקטרוני שלכם.
לפני פנייה למאל"ו הנוגעת להעברת הציונים, שימו לב לנקודות הבאות:
- בכל מועד מחשבים את הציונים לכל הנבחנים יחד, ואי אפשר להקדים ולחשב את ציוניו של נבחן יחיד.
- מאל"ו אינו מעביר ציונים לנבחנים בטלפון.
- בקשה של נבחן למשלוח עותק נוסף של הציונים בדואר ישראל שתתקבל בתוך שלושה חודשים מיום הבחינה תהיה פטורה מתשלום.
- מאל"ו אינו מתחייב להעביר ציונים לנבחנים ולמוסדות הלימוד לפני סיום ההרשמה למועד הבחינה הבא.
בקשה לשינוי בדיווח הציונים
לאחר ההרשמה לבחינה תוכלו לבקש להעביר את ציוניכם למוסדות לימוד נוספים על המוסדות שציינתם בטופס ההרשמה, להתנגד להעברתם למוסד זה או אחר או לבחור שלא לקבלם בדואר האלקטרוני. בקשות אלו מומלץ לבצע באזור האישי באתר מאל"ו. כמו כן, אפשר לבקש זאת בהודעה בדואר אלקטרוני למדור ציונים במאל"ו. בקשה מסוג זה פטורה מתשלום. באחריותכם לוודא קבלת אישור רשמי בכתב בדבר קליטת הבקשה ממדור ציונים.
בקשה לבדיקה חוזרת של גיליון התשובות
את גיליון התשובות קורא סורק אופטי. קריאה זו מדויקת ביותר, ועם זאת מאל"ו מאפשר בדיקה חוזרת וידנית של גיליון התשובות. בבדיקה החוזרת אין מעריכים את החיבור מחדש, אך בודקים אם נתוני ההערכה של החיבור נקלטו במדויק.
הליך זה כרוך בתשלום דמי טיפול. אם בבדיקה החוזרת יתברר כי אומנם נפלה טעות בקריאת גיליון התשובות, יוחזרו דמי טיפול אלו לנבחן במלואם.
תוכלו לבקש בדיקה חוזרת של גיליון התשובות באזור האישי באתר מאל"ו. כמו כן, אפשר לבקש זאת בהודעה בדואר אלקטרוני למדור ציונים במאל"ו. בקשה כזו אפשר להגיש עד שלושה חודשים מיום הבחינה. את תוצאות הבדיקה החוזרת ישלח מאל"ו לנבחן בתוך שבעה ימי עבודה מקבלת הבקשה ותשלום דמי הטיפול.
מידע לנבחנים - בחינת יע"ל בהמשך לבחינה הפסיכומטרית
השגות על מהלך הבחינה
השגות על מהלך הבחינה יש להפנות בכתב אל
המדור לפניות הציבור בתוך
שבוע מיום הבחינה באמצעות דף פניות ובירורים באתר מאל"ו, בפקס או בדואר
. פנייה לאחר מועד זה לא תתקבל, בין השאר בשל הקושי הכרוך בבדיקת מהלך בחינה שלא בסמוך למועדה.
בכל פנייה למאל"ו בעניין זה אנא ציינו את שמכם, את מספר תעודת הזהות או הדרכון הזר שלכם שבאמצעותו נרשמתם לבחינה, את סוג הבחינה ואת תאריך הבחינה.
פגיעה בטוהר הבחינה ורמייה בבחינה
מאל"ו רואה בחומרה רבה פגיעה בטוהר הבחינות, ובכלל זה כל מעשה הפוגע בסודיות הבחינה או בשימוש בתוצאותיה, וכן רואה בחומרה כל ניסיון לקבלת ציון שלא כדין כגון העתקה בבחינה או התחזות. רמייה עשויה בין היתר לגרום לקבלת מועמדים מסוימים שלא כדין ולעיתים אף על חשבון מועמדים אחרים, המתאימים יותר להתקבל. למאל"ו דרכים לאיתור מעשי רמייה ופגיעה בטוהר הבחינה, ושמורה לו הזכות לפעול במקרים אלו בכל דרך העומדת לרשותו, לפי שיקול דעתו, לרבות:
- פסילת הבחינה
- איסור על היבחנות בבחינות המועברות על ידי מאל"ו במשך 12 חודשים
- הגשת תביעה אזרחית
- פנייה לוועדות המשמעת במוסדות להשכלה גבוהה
לתשומת ליבכם: התחזות (כגון מקרה שאדם שולח אחר להיבחן במקומו) היא עבירה פלילית. חשד לעבירה כזאת גורר תלונה במשטרה ובוועדות המשמעת של מוסדות הלימוד.
הזמנה לבחינה חוזרת
בעת חישוב הציונים מאל"ו עורך בדיקות שגרתיות שמטרתן להבטיח כי ציוני כל נבחן משקפים את יכולתו נאמנה. בין השאר מבצע מאל"ו בדיקה סטטיסטית של הדמיון בין דפי התשובות של נבחנים. לעיתים בדיקות אלו מעלות ממצאים חריגים, הנובעים למשל מחוסר עקביות או מבעיות טכניות ומעוררים קושי בהערכת הציון.
בכל מקרה שמתעורר קושי בהערכת הציון או עולה ספק בנוגע לתוצאות הבחינה, הנבחן מוזמן לבחינה חוזרת במשרדי מאל"ו בירושלים, וציונו מוקפא עד לקבלת החלטה בעניין. רק לאחר הבחינה החוזרת ובהתאם לממצאים יחליט מאל"ו על אופן המשך הטיפול במקרה.
בדרך כלל ההזמנה לבחינה נשלחת לנבחנים הנוגעים בדבר בתוך כשישה שבועות מיום הבחינה, אך היא עשויה להישלח אליהם גם מאוחר יותר.
בנוסף לאמור, בכל מקרה בו מתגלה או מובא לידיעת מאל"ו מידע אשר מטיל ספק במהימנות ציון כלשהו שנמסר לנבחן מכל סיבה שהיא, לרבות בשל ממצאים שמתגלים עקב בחינות מאוחרות שמבצע הנבחן או עקב מידע שמגיע לידיעת מאל"ו מגורמים חיצוניים, לרבות מוסדות הלימוד, שמורה למאל"ו הזכות - בכל מועד שהוא, להקפיא או לפסול ציון כאמור ולזמן את הנבחן לבחינה חוזרת לבירור העניין (וככל שרלוונטי - להודיע על ביטול הציון למוסדות הלימוד אליהם מאל"ו העביר את אותו ציון בעבר).
בנוסף, בגין מעשה של רמייה ו/או העתקה ו/או ניסיון לקבלת ציון שלא כדין, רשאי מאל"ו לאסור להיבחן בבחינות השונות הנערכות על ידו למשך 12 חודשים.
דרכי התקשרות
מרכז ארצי לבחינות ולהערכה
ת"ד 39020 ירושלים 9139001
טלפון 02-6759555 א–ה 8:30–15:30
פקס 02-6759543