הכשרים הנמדדים בבחינה מתפתחים עם הזמן בדרכים שונות: לימודים בבית הספר, קריאה, תחביבים ותחומי התעניינות – כולם תורמים להתפתחות הכישורים המילוליים והכמותיים ולשליטה בשפה האנגלית. לפיכך, את רוב ההכנה לבחינה כבר עשיתם בלימודיכם בבית הספר היסודי ובבית הספר התיכון, ובהתנסויותיכם השונות לאורך חייכם. אף שההכנה הטובה ביותר נעשית לאורך שנים רבות, תרגול מרוכז לפני הבחינה עשוי לשפר את הישגיכם בבחינה. הביאו בחשבון כי בתחומים שהשליטה בהם מתפתחת באִטיות, כגון אוצר מילים באנגלית, סביר כי תרגול קצר לא יסייע במידה רבה, אך בתחומים אחרים הוא בהחלט עשוי לעזור.

יש כמה דברים שתוכלו לעשות לפני הבחינה כדי להכין את עצמכם אליה:

קראו בעיון את חוברת ההדרכה

הבחינה הפסיכומטרית, כמו כל בחינה, מלווה לעתים בחרדה העלולה לפגוע בתפקודכם בזמן הבחינה. מכיוון שהחרדה נובעת בחלקה מחוסר היכרות עם הבחינה, ככל שתכירו טוב יותר את מבנה הבחינה, את מאפייניה ואת סוגי השאלות בה - כך תפחת רמת החרדה ותוכלו להצליח יותר בבחינה. לכן, קִראו את החוברת ביסודיות! המידע המצוי בה יעזור לכם להכיר מראש את הבחינה ולמנוע הפתעות מיותרות.

חוברת הדרכה

הכירו את ההוראות לבחינה

באתר מובאות ההוראות המופיעות בראש כל פרק בבחינה, וכן ההוראות המופיעות לפני כל סוג שאלות. תוכלו למצוא אותן בפרקי הדוגמאות, וגם בבחינה לדוגמה המיועדת להתנסות. לִמדו היטב את ההוראות! אם תכירו אותן מראש, תוכלו להתעכב פחות על הבנתן בזמן הבחינה עצמה.

פתרו את השאלות לדוגמה

לכל תחום בבחינה ניתנות באתר דוגמאות של שאלות ממגוון סוגים - והסברים להן. ענו על השאלות וקראו ביסודיות את ההסברים. ככל שתכירו טוב יותר את מתכונת השאלות בבחינה, כך תרגישו נוח יותר בזמן הבחינה עצמה.

תרגלו בחינות לדוגמה

לפניכם בחינה להתנסות. בבחינה זו כלולים שישה פרקי ברֵרה המאפשרים לקבוע את אומדני הציונים, ופרק חשיבה מילולית שבו מטלת כתיבה. הקפידו לפתור את הבחינה בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאים שתיבחנו בהם:

  • שִמרו על מגבלות הזמן ופתרו כל פרק בזמן המוקצב לו. בבחינה האמִתית לא יינתן לכם זמן נוסף על הזמן המוקצב לכל פרק. תרגול של בחינה בזמן אמת יסייע בפיתוח הקצב הדרוש לעמידה בלחץ הזמנים בבחינה. על כן, ככל שתרבו לתרגל בחינות, כך תוכלו לעמוד טוב יותר בלחץ הזמנים.
  • את החיבור כתבו על גיליון הכתיבה המצורף כדי שתוכלו להתרשם מן האורך הנדרש לחיבור.
  • בפרקי הברֵרה סמנו את תשובותיכם בגיליון התשובות המצורף ולא בחוברת הבחינה! סימון התשובות נעשה על חשבון זמן הבחינה, ולכן חשוב לתרגל אותו מראש.

בסיום הבחינה השוו את תשובותיכם בפרקי הברֵרה לדף התשובות המופיע בסוף הבחינה. מומלץ לחזור ולבדוק את השאלות שטעיתם בהן כדי ללמוד מטעויותיכם. באופן זה תוכלו להפיק את המרב מהתרגול.

אחרי דף התשובות מופיע הסבר לחישוב אומדן הציונים, ובעזרתו תוכלו להעריך את הישגיכם בפרקי הברֵרה בבחינה. בינתיים לא ניתן לחשב אומדן לציון של מטלת הכתיבה. ייתכן שבעתיד יהיה אפשר לקבל אומדן כזה באתר המרכז הארצי לבחינות ולהערכה. הציון במטלת הכתיבה הוא 25% מהציון בתחום החשיבה המילולית.

מבדיקה שנעשתה במרכז הארצי לבחינות ולהערכה עולה כי יש התאמה גבוהה מאוד בין הציונים בפרקי הברֵרה בבחינה להתנסות בחוברת לבין הציונים בבחינה הפסיכומטרית האמִתית. עם זאת, יש לזכור כי ההישגים בכל בחינה מושפעים מגורמים כמו מוטיבציה, חרדה, התנאים המשתנים וכד', ולכן צפויים הבדלים בין הציונים שיתקבלו בבחינה להתנסות לבין הציונים שיתקבלו בבחינה האמתית, כשם שהם צפויים גם בבחינות חוזרות מאותו סוג.

אם תרצו תרגול נוסף תוכלו להיעזר בבחינות אמִתיות מהשנים האחרונות הנמצאות באתר המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, לרבות בחינה להתנסות במתכונת ממוחשבת. כמה מבחינות אלו הן במתכונת הקודמת של הבחינה: פרקי הברֵרה כוללים שאלות מסוגים שכבר אינם מופיעים כיום בבחינה, ואין בהן מטלת כתיבה. עם זאת, בבחינות האלה יש שאלות מסוגים רבים המופיעים במתכונת העכשווית, ותרגול באמצעותן יכול בהחלט להועיל. נוסף על כך, המרכז מוציא לאור את התקליטור “קומפיומטרי" - מבחן פסיכומטרי ממוחשב המאפשר לכם לבחון את עצמכם באופן אינטראקטיבי מקוצר ולקבל אומדן של ציוניכם הצפויים בתחומי הבחינה. את התקליטור אפשר לקנות באתר המרכז.

כמו כן אפשר לקנות לקט בחינות כניסה פסיכומטריות להתנסות בשפות: עברית, משולב/אנגלית, רוסית, צרפתית וספרדית.

עצם ההיבחנות בבחינה הפסיכומטרית עשויה גם היא להיות אמצעי תרגול יעיל. אם תיבחנו בבחינה והציונים יספקו אתכם, תוכלו להשתמש בהם לצורך הרשמה למוסדות הלימוד. אם הציונים לא יספקו אתכם, תוכלו להיבחן שוב.

פרטים על מרווח הזמן המינימלי המותר בין היבחנות אחת לשנייה תמצאו בסעיף "דרכי הרשמה".

דרכי הכנה נוספות: לימוד עצמי, ספרים וקורסים

לימוד אנגלית או רענון הידע במתמטיקה יכולים להיעשות בדרכים שונות ומגוונות: לימוד עצמי, שיעורים פרטיים, קורסים, מכינה קדם-אקדמית ועוד. הבחירה בדרך ההכנה המתאימה לכם נתונה לשיקולכם, ועליכם גם להחליט כמה זמן, מאמץ וכסף כדאי לכם להשקיע בה.

המרכז הארצי לבחינות ולהערכה ערך מחקר בנושא התועלת המופקת מדרכי הכנה שונות. במחקר נבדקו אלפי נבחנים שנבחנו פעמיים לפחות, ונערכה בו השוואה בין ציוניהם בשתי הבחינות. נמצא כי השיפור הממוצע בקרב המתכוננים בכוחות עצמם הוא כ-30 נקודות בסולם ציונים של 800-200 . נתון זה יציב זה שנים רבות. לעומתם, בקרב המשתתפים בקורסי הכנה השיפור הממוצע הוא כ-40 נקודות, כלומר רק בכ-10 נקודות יותר ממי שהתכוננו בכוחות עצמם. תוצאות דומות נמצאו גם במחקרים שנערכו בארצות אחרות. המסקנה המתבקשת היא כי בהשוואה להכנה עצמית, התועלת המופקת מקורסי הכנה מוגבלת מאוד: עיקר השיפור (30 מתוך 40 נקודות) מושג ממילא מהלימוד העצמי ומעצם ההיכרות המוקדמת עם סוגי השאלות השונים המופיעים בבחינה, היכרות המקטינה את החרדה ומייעלת את התפקוד בבחינה. יש לזכור כי הנתונים שנמצאו במחקר הם ממוצעים, כלומר מקצת הנבחנים שיפרו את ציוניהם ביותר נקודות, מקצתם שיפרו בפחות נקודות, ומקצתם אף קיבלו ציונים נמוכים מהציונים שקיבלו בבחינה הראשונה.

הכנה יסודית לקראת הבחינה עשויה בהחלט להועיל. ההכנה הטובה ביותר מבוססת על תרגול יסודי של הנושאים המופיעים בבחינה, בדומה ללימודים בבית הספר, ולא על לימוד "טריקים". כותבי הבחינה מודעים לקיומן של שיטות כאלה ומביאים אותן בחשבון בעת כתיבת השאלות. המסגרת המתאימה להכנה היא גם עניין של סגנון אישי: יש הזקוקים למסגרת נוקשה ויש המעדיפים לימוד עצמי. מכל מקום, לפני שתבחרו במסגרת הכנה כלשהי, רצוי שתבדקו היטב אם היא מספקת לכם את התרגול היסודי הרצוי. אל תסתמכו על שמועות לא מבוססות בנוגע לשיפורים עצומים שהשיגו תלמידי הקורס בציוניהם, וגם לא על נוסחאות קסם - אין כאלה! כמו כן, הביאו בחשבון את ההשקעה הנדרשת במסגרת ההכנה - בכסף ובזמן - לעומת התועלת שאתם עשויים להפיק ממנה.