היכרות עם תורת המבחנים

מבחן טוב - מכל סוג - נשען על כמה עקרונות יסוד. בסדנה נכיר את המושגים הבסיסיים של עולם המבחנים. נדון בשאלה מהו מבחן טוב (ומהו מבחן רע). ננסה להבהיר אילו יתרונות טמונים במבחנים ומה המגבלות שלהם. איך נדע שהמבחן שלנו הוגן? איך נדע שהוא בודק את מה שאנו רוצים לבדוק? בסדנה הזאת נגדיר את הסטנדרטים המקצועיים שינחו אותנו בתהליך בניית המבחן.

איך בונים מבחן?

תהליך בניית מבחן קובע במידה רבה את איכותו. בסדנה נכיר את הכלים שעוזרים לנו להבטיח בנייה יעילה ומקצועית של הבחינה. נלמד לבחור את סוג השאלות המתאים למטרות המבחן: שאלות פתוחות או שאלות ברֵרה ("אמריקאיות")? ואולי מטלת ביצוע? נקבע הליך יעיל לכתיבה ולבחינה ביקורתית של שאלות. ננסה לענות על השאלה מה הדרך הטובה ביותר לבדוק את המבחן, ואיך מתאימים אותו לחומר הלימודים. איך דואגים שמועד ב' לא יהיה קל יותר ממועד א'? הסדנה תעסוק בסוגיות תאורטיות וטכניות הנוגעות לבניית כל סוגי המבחנים.

כתיבת שאלות ברֵרה

שאלות ברֵרה ("אמריקאיות") מאפשרות לנו לבחון ידע רב בזמן קצר. אבל מרצים רבים נרתעים מהן משום שבכתיבתן כרוך מאמץ רב, והנבחן תמיד יכול לנחש בהן. בסדנה נכיר לעומק שיטות ועקרונות לכתיבת שאלות ברֵרה. איך אפשר להקטין את הסיכוי לניחוש מוצלח? איך אפשר לבחון מיומנויות חשיבה גבוהות באמצעות שאלות ברֵרה? עוד נדון בהשפעות הפסיכולוגיות של שאלות ברֵרה על נבחנים, ונשאל מה אפשר ללמוד מן המבחן על הידע שלהם. נעמוד על חשיבות הניסוח של השאלה והתשובות המוצעות, ונלמד לערוך, לתקן ולשפר שאלות קיימות.

פרויקטים אישיים ומטלות ביצוע

מבחנים הם לא תמיד הדרך הטובה ביותר להעריך את יכולותיהם של תלמידים. בתחומים רבים, מצילום ועד רפואה, הידע המעשי חשוב לא פחות מהידע התאורטי. בתחומים אחרים נרצה לבחון את יכולת המחקר והחשיבה המקורית של התלמידים. כיצד בוחנים תפקוד במצבים המדמים את המציאות? כיצד בודקים עבודה סמינריונית? איך נותנים ציון ליצירת אמנות? בסדנה נשאל איך אפשר להחיל עקרונות סטנדרטיים של תורת המבחנים על מדדים כגון יצירתיות, מיומנות טכנית והתמודדות עם אתגרים.

חיבור שאלות פתוחות ובדיקתן

מבחנים שיש בהם שאלות פתוחות הם המבחנים הנפוצים ביותר בבתי הספר ובאוניברסיטאות. לכאורה קל לכתוב אותן, ונראה שהן מאפשרות לכל נבחן להביא את ידיעותיו ויכולותיו לידי ביטוי. אך כשאנו ניגשים לבדוק את התשובות, המלאכה מתגלה מורכבת בהרבה. כיצד אפשר להשוות בין תשובות של נבחנים שונים? כיצד אפשר לנטרל את השפעתן של הטיות המפריעות לבדיקה הוגנת? בסדנה נכיר דרכים לבדיקה אפקטיבית של חיבורים, ונלמד לנסח את השאלות באופן שיאפשר לנבחנים להפיק מעצמם את מרב הידע, ומאִתנו - את הציון המתאים להם.

כלים סטטיסטיים במבחנים

אין צורך בידע קודם בסטטיסטיקה.

ענף מרכזי של תורת המבחנים עוסק בפיתוח כלים סטטיסטיים לבקרה על המבחן - לפני ואחרי העברתו - ולשיפור איכותו. בעזרת הכלים האלה אנו יכולים לקבל מידע רב-ערך על יכולותיהם של הנבחנים. איך מודדים כמה קשה כל שאלה וכמה קשה המבחן? איך יודעים שהשאלות מבחינות בין נבחנים חזקים לחלשים? הסדנה מיועדת לכל מי שכותב מבחנים לכיתות גדולות, ולכל מי ששוקל לשלב כלים סטטיסטיים בתהליך בניית המבחן שלו.

מבחני שפה

מבחני שפה הם תת-תחום ייחודי בעולם המבחנים. מבחני שפה בודקים שליטה בשפה ולא התמצאות בתכנים מסוימים. המרכז הארצי לבחינות ולהערכה מציע סדנה למורים בקורסי שפה. בסדנה נלמד כיצד בוחנים אוצר מילים וכיצד מעריכים את יכולתם של הסטודנטים להתמודד עם טקסטים מתחומי דעת שונים.

ציונים

בסוף המבחן כל נבחן מקבל מספר, אבל הידע של הנבחנים שלנו אינו מספר. מה משמעותו של הציון שכל נבחן מקבל? מה אנחנו (ואחרים) עושים עם המספר הזה? איך בוחרים את סולם הציונים הנכון? איך משקללים את השאלות השונות לכדי ציון אחד? בסדנה נדון בהשלכות הפסיכולוגיות של הציון על הנבחנים ובאחריות שלנו כלפיהם. נדון בשיטות שונות לתיקון הציונים (“פקטור") ובמשמעות שלהן.

סדנה מעשית

אנחנו רוצים להביא את הידע התאורטי אל המבחנים שאתם כותבים. בסדנה המעשית נדון בשאלות אמתיות ונערוך אותן. הסדנה מותאמת לתחום העיסוק של המשתתפים, ונשאף ליישם בה את העקרונות שנלמדו בסדנאות האחרות כדי להפיק מהן תועלת מעשית.

צרו קשר

להתייעצות, למידע כללי ולתיאום יום עיון: ספי  פומפיאן - 02-6750646 - This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.