שאלון המוכנות ללימודים אקדמיים - מידע למוסדות לימוד

שנת הלימודים תשפ"ה, שנפתחת בימים אלו, מציבה אתגרים רבים, ובהם הצורך לסייע לסטודנטים להתמיד בלימודים ולהתמודד עם העלייה בסיכון לנשירה.

מיזם המוכנות ללימודים אקדמיים נועד לאתר סטודנטים בסיכון לנשירה כדי לאפשר התערבות מוקדמת המותאמת לצורכי הסטודנט. בדיקת המוכנות האקדמית מתחשבת במדדים אישיים ובין-אישיים החורגים מן הנתונים הסוציו-דמוגרפיים שלרוב משמשים את מוסדות הלימוד לאיתור סטודנטים בקבוצות סיכון. המיזם כולל העברה של שאלון לבדיקת מוכנות ללימודים אקדמיים, מתן משוב אישי מיידי לסטודנט, העברת תמונה מסכמת של מוכנות הסטודנטים למוסד הלימודים ובניית תוכנית תמיכה וסיוע מקצועית לסטודנטים.

השאלון ממפה את המוכנות של סטודנטים לפני תחילת לימודיהם או בסמוך לה בשישה היבטים פסיכו-חברתיים: מסוגלות עצמית אקדמית, מחויבות ללימודים, נינוחות חברתית, מעורבות בקמפוס, משמעת עצמית וחוסן אישי. מטרת המיפוי היא זיהוי מוקדי קושי לשם סיוע בהשתלבות בלימודים.

עד שנת הלימודים תשפ"ג יושם המיזם במוסדות מועטים ובהיקף מצומצם. בשל החשיבות הרבה של איתור סטודנטים בסיכון לנשירה, בשנת הלימודים תשפ"ג הועבר המיזם לאחריות המרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו), וזאת כדי להנגישו למספר גדול של מוסדות אקדמיים. לשם כך קיבל מאל"ו תמיכה כספית מקרן אדמונד דה רוטשילד.

בשנת הלימודים תשפ"ג ותשפ"ד כ-7,000 סטודנטים משלוש אוניברסיטאות ומשמונה מכללות אקדמיות מילאו את השאלון וקיבלו משוב אישי. נוסף על כך, כל אחד מאותם מוסדות קיבל מידע על פרופיל המוכנות של כל סטודנט שלו שהשיב על השאלון (ואישר את העברת פרטיו), וכן דוח מוסדי ובו סיכום תשובות הסטודנטים שלו על השאלון.

בשנת הלימודים תשפ"ד הותאם המיזם למצב במדינה והועבר גם בשפה הערבית.

ממצאי מחקר בנושא יישום המיזם מלמדים כי סיכויי הנשירה מן הלימודים של סטודנט שמוכנותו נמוכה גדולים פי ארבעה מאלה של סטודנט שמוכנותו בינונית או גבוהה. כמו כן נמצא כי עצם מילוי השאלון (וקבלת המשוב האישי) מצמצם את הסיכוי לנשירה ב-48%. נוסף על כך, נמצא שסדנאות הכנה וליווי אישי מפחיתים משמעותית את אחוזי הנשירה. את תקציר המחקר בעברית אפשר לקרוא בקישור זה.

את המיזם פיתחו פרופ' איתמר גתי וד"ר מיכל פיליפס-ברנשטיין מביה"ס לחינוך באוניברסיטה העברית. המרכז הארצי לבחינות ולהערכה מעבד את הנתונים ומעביר אותם למוסדות הלימוד.

מה נדרש ממוסד לימודים המעוניין להצטרף למיזם?

מוסד לימודים שמעוניין להצטרף למיזם מוזמן לפנות למנהל המיזם במרכז הארצי לבחינות ולהערכה (muchanut@nite.org.il).

לשם השתתפות במיזם על מוסד הלימודים למנות רכז או רכזת (יועצים חינוכיים או אנשי מקצוע) שיהיו אמונים על המיזם במוסד הלימודים ויעמדו בקשר עם מנהל המיזם במאל"ו.

מצגת המיזם
מענה לשאלות נפוצות

פנייה למנהל המיזם במרכז הארצי לבחינות ולהערכה:
muchanut@nite.org.il
02-6759578

תמונה המציגה את שלבי המיזם: מיפוי, משוב אישי, ניתוח ותכנון, התערבות, תוצאה